Ikke-Service: “Det tager kun fem minutter, men vi vil så gerne have, at du bliver lidt længere.” Sådan siger Fakta.
Og det er de ikke alene om. For kunder køber ofte mere, hvis de bruger ekstra tid i butikken frem for at gå målrettet efter de tre ting, de kom efter.
I morges tilbragte jeg ti minutter i køen i Fakta. Ikke fordi jeg have lyst, men fordi Fakta denne morgen havde overladt kassefunktionen til en skoleelev, der så ud til at være ca. 16 år, tydeligvis ikke uddannet og helt overladt til sig selv. Vi var flere i køen, der var irriterede over denne ikke-service. Det var ikke noget prioriteret ønske at tilbringe lørdag morgen her. Og samtidig havde vi ondt af den unge medarbejder. Hun var – sammen med os i køen – offer for en kombination mellem et ledelsessvigt og COOPs ønske om at minimere omkostningerne til personale.
Fakta er ikke alene. Forleden hørte jeg om en rutineret kassemedarbejder, er blev fyret fra sit mangeårige job i et supermarked. De unge skoleelever skulle til. Detailhandelen overser betydningen af god service og ansvarstagen for uddannelse og udvikling af medarbejdere.
Kære detailhandel: I kan ikke konkurrere med nemlig.com og andre internetleverandører, hvis I satser på elendig service i jeres forretninger. Hvorfor skal jeg spadsere til min lokale boghandler og betale 2999,95 kr for Virginia Woolf´s nyudgivne Årene, når jeg med et klik kan bestille den og modtage den inklusive fragt for 199 kr? Svaret er naturligvis, at det skal jeg, fordi jeg gerne vil bevare min boghandler, hvor jeg får faglig betjening og ordentlig service.
Desværre oplever vi alle dagligt eksempler på medarbejdere i specialbutikker, som demonstrerer en mangel på faglig viden, der forekommer at være uden huller.
Kære detailhandel: Jeg plejer at sige, at god service døde, da ordet “benzinstation” blev afløst af ordet “servicestation”. Eller – for de lokale fra Roskilde – “da FONA-Hansen gik på pension” forsvandt den gode service. I kan ikke overleve på ikke-service. Hvorfor i alverden uddanner og udvikler I dog ikke dem, der skal være ambassadører for at vi handler i jeres fysiske butikker og ikke hjemmefra på nettet?
Læs også:
Detailhandelsuvilje? Køb Dit Apple-IWatch Hos Konkurrenten!
Hvad Så, Kære Detailhandlere? Noget Nyt? Næ.
Svært For Restaurant Og Detailhandel? To Eksempler På Unødvendig Dårlig Service.
Tak Til Maja I Eccoshoppen I Roskilde [Om Betydningen Af Service I Dansk Detailhandel]