Detailhandel: Den lokale forretning tabte. Bedre service i København

Detailhandel: Den lokale forretning tabte. Bedre service i København

Opdatering på denne historie: I dag har jeg haft møde med den midlertidige leder af afdelingen i Roskilde. Der kommer ny leder fra 16. januar, hvor den midlertidige leder vender tilbage til lederjob i en anden afdeling af kæden. Lederen, Jonas, ringede til mig og bad om et møde og vi har nu drøftet mine indtryk – både de gode erfaringer med f.eks. Frederik – og de dårlige. Vi har lyttet til hinanden og jeg har fået et godt indtryk af kædens bestræbelser på at gøre tingene bedst muligt og yde den service, som detailhandeeln skal yde, hvis den vil bestå sammen med internettet. Det var positivt for mig at blive kontaktet og jeg glæder mig til igen at handle i Eplehuset i Roskilde. 

Detailhandel. Roskilde. I dag svigtede jeg Roskilde. Danmarks bedste handelsby. Jeg lagde indløb af ny iPadAir i København. Selvom jeg elsker min by. Og hvorfor så det? Fordi jeg har det præcis på samme måde som den herostratisk berømte sælger over alle sælgere, Jens Ladegaard: jeg hader elendige sælgere.

ipad airFor et stykke tid siden gik jeg til en lokal forretning for at købe en iPadAIR. Det blev ikke til noget, for der var nul service og nul viden hos den ekspedient,d r betjente mig. Du kan læse min beretning om det her. Jeg besluttede at give forretningen en chance mere. Jeg mødte frem og medbragte to iPads og ville høre, om de kunne fortælle mig hvilke modeller det er (dette fremgår ikke af iPad og ikke direkte i generelle indstillinger). Det kunne den lokale butik ikke. Har I den store 128 GB med netadgang på lager? Øjebik – tjek – ja, det har vi. Sælgeren var på lageret for at tjekke, men kom tomhædnet tilbage. En rigtig sælger havde taget den med og holdt den under min næse og måske opfordret mig til at røre ved den smukt designede emballage. Men jeg fik kun at vide, at “ja, vi har den – i sort, ikke i hvid”. Jeg spurgte så, om de mente, at jeg burde købe en ny iPadAir, nå jeg nu havde disse to fremragende maskiner. Svaret var – helt korrekt – at det å jeg jo selv bestemme,men priser var sådan og sådan. Jeg sagde “tak, det vil jeg tænke over”. Den unge mand svarede: “Det kan jeg da godt forstå”.

Jens Ladegaard

Jens Ladegaard

Jeg om til at  tænke på en af mine to sælgerhelte, Jens Ladegaard *). Jeg har en lydfil med Jens Ladegaard, hvor han fortæller om dårlige sælgere og klare salgssignaler. Det var dengang Jens ville købe ny sofa, men nægte at handle med en jubelsælgeramatør. Han var ved at blive skilt, for hans kone VILLE have den sofa, men Jens nægtede at handle med en amatør. Kompromiset blev, at de fandt sofaen et andet sted, hvor sælegren bestod hr Ladegaards eksamen med bravour.

Missing

Missing

De to gange jeg var i Eplehuset i Roskilde kunne n blind føle med sin stok, at jeg VILLE have en ny iPadAir, selvom det måske er dumt, når jeg har to, der fungerer fint. Men det vill jeg altså. Jeg havde bildt mig selv ind, at jeg for det første fortjener det og for det andet – og nok så vigtigt – så vejer den nye iPad kun det halve og hastigheden er mere end dobbelt op. Selvkalrt – en ny skal der til. Og helst i Roskilde. Jeg hodler meget af Eplehusets flotte butik og jeg har lagt de første 50.000 kronet til diverse Macbooks, skærme, højttalere m.v. Dertil kommer, at jeg er lokalpatriot og gerne vil støtte det lokale erhvervslive med det jeg nu kan.

Da jeg stod her for anden gang tænkte jeg: Jeg gør som Jens. Selvom jeg ville elske at købe og tage den med mig hjem lige nu, så gør jeg det ikke. JEG GØR DET IKKE. Jeg nægter at handle med en dårlig sælger. Jens LAdegaard stod ved min side. I overført betydning og sagde: Allan, du gør et ikke. Nu tager du dig sammen.

Tynd og dejlig

Tynd og dejlig

I dag indfandt jeg mig i Humac på Vesterbrogade. Fremviste de ti iPads og stillede sammespørgsmål som i Roskilde. Den unge mand svarede: Det er ikke så let at se, men kom her hen, så finder jeg lige ud af det. Han slog op i generelle indstillinger og fandt modellens nummer og tastede det ind på nettet og på 30 sekunder var der svar. Jeg spurgte lidt ind til den ny og fik glimrende svar og å spurgte jeg, om den er på lager. Øjeblik, svarede han og gik. Lidt efter kom han iført et kæmpesmil og han frembar – stolt og med smittende glædessmil – en iPad i flot og muk emballage. Den er lige her og den er din, hvis du vil have den med.

Hvad tror du jef svarede?

*) Min anden sælgerhelt er Rolf Høegh

Læs også:

Svært for restaurant og detailhandel? To eksempler på unødvendig dårlig service.

 

 

 

 

 

Scroll til toppen