Frem til 20. juni kan du opleve denne fremragende udstilling på det kendte GalleriLABR, Gasværket, Roskilde havn. Go for it. “Palimpsest” (noget der er ændret eller genbrugt, men stadig bærer synligt præg af den tidligere form).
Antikvarboghandler Steffen Jensen skriver i dag på Facebook om Inger Christesen og “det”. Det er pudsigt. Jeg blev så glad for at læse det og har lige været til fernisering på GalleriLABR på Gasværket i Roskilde, hvor André Lundquist udstiller. Han er meget inspireret af Inger Christensen. Forfatteren Tomas Lagerman Lundma skriver til udstillingen bl.a.:
“Forfatteren Inger Christensen registrerede alt det, som findes i sin digtsamling ”Alfabet” (Gyldendal 1981). ”abrikostræerne findes abrikostræerne findes. Ordene står der på papiret med en fast stemme, der uden anden rytme end blod slår tonen an. Hun skriver en viden frem om at alting findes, alle mulighederne, alle drømmene, alle håbene – men også alle krigene, kampene, stridighederne. Vi går ikke ansigtsløse kærligheden i møde. Vi går den i møde, med et ansigt, der husker, at kærligheden findes.
André Lundquists malerier, tegninger og collager kredser også om at findes, om at være et sted mellem mange ting, mange drømme, mange muligheder. Det er ofte kvinder, der i formen arketype repræsenteres på lærredet, papiret, træet. Det er kvinden medlangt bølgende hår, der fastfryses et kortvarigt en hverdagslignende handling og situation Hun løfter et barn med hænder, der virker alt for skrøbelige til at holde vætten af barnet oppe. Hun sider i en vindueskarm med blikket hvilende på et punkt, vi ikke kan se, hvad er.
Hun står et sted i skumringen i en gullig stue med en sort fugl på sine n hånd. Hun sidder på en stol med en bog i skødeet og med øjnene fanget af noget, der bevæger sig derude bag vinduerne. Hun drømmer om andre steder, andre liv. Hun læser bøger. Kvinden på maleriet læser bøger. ….Blomsterne findes. Og børnene, der leger, findes. ….”livet. luften vi indånder findes”. Det skrev Inger Christensen. Nu ved vi, at det er rigtigt. Nu kan vi se, at foråret har taget den form for billede til sig. Det er forårets mange historier, André Lundquist fortælleros. I ny og næ sner det i juni. Med hvide kirsebærbomster, blandt andet”.
Inger Christensen (1935-2009) skabte et rum med sin poetiske tilgang til livet, som hun så med andre synligheder end de fleste. Hun skrev erindringerne frem, for ikke at glemme dem. Men i høj grad også for at påpege dem over for alle os andre, der tilsyneladende for længst havde glemt, at abrikostræerne findes. Det er ofte kunstnerens lod at påpege virkelighedens poetiske sprækker. Man ser dem dagligt, men man ænser og sanser dem først, når man bliver gjort opmærksom på, at det findes. Dette rum, du passerer i din dagligdag. Du har skønheden her. Se den. Her er den. Brug den. Det er træet, der står i din baggård eller i din have. Det er skønhedens træ. Men det er også det træ, der skygger for solen, når det om foråret folder sine blade ud og minder os om alle de breve, vi mangler at få sendt. Det er dobbeltheden. Og samvittigheden. Men i bund og grund er det et træ, der har mange fortællinger i sig, det er de gode og de onde historier. Det er øjet, der ser, der bedømmer træets handling. André Lundquists værker har en insisterende stædighed på poesi, der ikke optræder som verbale forklædninger, men som figurer, der drømmer sig væk til andre rum og muligheder, for at vi som beskuere kan huske, at lige netop de drømme også findes.
Om André Lundquists udstilling – læs mere her
Besøg GalleriLABR på Gasværket på havnen i Roskilde. Masser af oplevelsesmuligeder tillige.