Vi husker alle, at en simpel byggesag ved stationen tog uhyrlig lang tid. Mange troede vel, at det ville føre til bedre forhold for cyklister, men sådan gik det ikke.
Folketingsmedlem Flemming Damgaard Larsen har spurgt trafikministeren om årsagen til DSBs efterladenhed. Svaret er kun halvt, men bekræfter dog, at DSB ikke er helt på de rejsendes side. Først kikser DSB med det sikkerhedsmæssige og en byggetilladelse trækkes tilbage. Det betyder, at alt står stille fra oktober 2011 til marts 2012.
Jeg spurgte i et åbent læserbrev 27. juni 2012 DSBs adm. direktør Jesper Lok om sagen. Her næsten et halvt år efter, har den travle direktør ikke svaret. Det er vel også et svar.
Vi ved ikke hvorfor det hele får lov at ligge hen i mere end et halvt år. Vi ved ikke, hvorfor DSB igangsætter byggeri, der ikke er sikkerhedsmæssigt i orden. Og ministeren ved ikke, hvordan han vil sikre bedre byggestyring i fremtiden.
Enhver normal virksomhed ville svare for sig. Men ikke DSB. Og heller ikke trafikministeren. Samtidig ser vi meget dyre helsidesannoncer, der fortæller, at DSB gør sig umage og på DSBs hjemmeside kan vi læser, at ”ansvarlighed over for vores kunder, medarbejdere, samfund og vores fælles klode er en integreret et del af DSB’s forretning og drift”. Det kalder DSB ”Rejse med omtanke”. Hvad skal vi sige? Boller fra Koberg?
Mit tidligere læserbrev – Åbent brev til Jesper Lok, DSB – kan læses her