NOGLE HAR ONDT AF, at en række personer – herunder undertegnede – står frem og siger åbent, at vi har stor respekt for det arbejde Roskilde Festival og folkene bag gennem 40 år har gjort.
DET ER NATURLIGVIS altid kontroversielt, når nogle i Jantelovens hjemland roser andre. Derfor er det også helt forudsigeligt, at en række personer, når det sker, ytrer sig negativt og mistænkeliggørende herom. Det er også sket i år og jeg har – lidt træt – læst bl.a. den lokale debattør Bjørn Atlars kritik. Den er der jo ikke rigtig noget nyt i og heg har ikke villet kommentere, men da jeg i dag blev gjort opmærksom på et indlæg i Roskilde Avis, så har jeg lyst til at reagere. En indholdsløs kritik af en institution, der i en menneskealder har udført et kanongodt arbejde. Når kritikken kommer fra en journalist, så vil mange kunne foranlediges til at tro på, at der er lidt om kritikken. Derfor går jeg på banen og inviterer til debat på argumenter frem for mistænkeliggørelse. Mit indlæg kommer her og nedenfor Lindholms læserbrev og nederst link til mit oprindelige – nu argumentløst angrebne – indlæg. Og så håber jeg Lindholm vil debattere på argumenter. Det kunne være interessant. Men nok ikke let.
DET ER EN OMMER
JOURNALIST TAIS LINDHOLM, Valby, skriver i Roskilde Avis den 6. juli nogle forblommede ord om, at kulturen ikke kun tilhører Roskilde Festival (hvilket vel kun hr Lindholm kan tro) og at festivalen har for stor indflydelse. Han kritiserer, at ”de få tapre tinsoldater” kommer med indlæg for at støtte festivalen og så søger Lindholm – resultatløst – at hudflette mit indlæg omkring Love Camps nasseri på festivalen og byens foreninger.
INDLÆGGET ER FYLDT MED GISNINGER og antagelser, men ikke et eneste regulært argument mod festivalen eller mit indlæg. Sikke dog en gang nonsens – og så fra en journalist. Det er vist det, der hedder ”en ommer”.
HVAD HAR DU SELV BIDRAGET MED, kære journalist Lindholm? Roskilde Festival har uddelt over 130 millioner kroner over årene og det er lige groft nok, at de skal klandres for det. Eller at det skal mistænkeliggøres, at festivalen har indflydelse. Jeg kan til journalistens almindelige orientering sige, at alle, der driver det til noget, har indflydelse. Sådan er det i et moderne, demokratisk samfund. Det forudsætter imidlertid, at der tænkes og arbejdes. Og det har festivalen gjort i 40 år. Må vi blive fri for, at en journalist fra Valby skal mistænkeliggøre hele byen med et argumentløst indlæg.
HVIS DU VIL DEBATTERE beder jeg dig om at gøre det ordentligt. Så skal jeg nok stille op.
Med venlig hilsen
Allan Ohms
—
HER ER DET INDLÆG, JEG KOMMENTERER:
Kulturen tilhører ikke kun Roskilde Festival
I forlængelse af advokat Allan Ohms indlæg af 6. juli ønsker jeg at komme med en kommentar.
Jeg følger Roskilde’s udvikling, som efterhånden kun orienterer sig i en enkelt retning, nemlig Roskilde Festival.
På trods af, at Roskilde Festival bryster sig med at de støtter en vidtfavnende kultur, er dette en sandhed med modifikationer. For kulturen støttes kun, hvis det er absolut kontrolleret af Roskilde Festival.
Oplever den orange teltdug modvind træder de få tapre tinsoldater gerne til med indlæg, såsom ?Forretning eller rent nasseri?? af advokat Allan Ohms.
Roskilde Festival har efter 30 år opnået stor indflydelse i lokalsamfundet. Nogen vil mene den er blevet for omfangsrig. Indflydelse kan være god, hvis man forstår at forvalte den rigtig. Desværre kan den også misbruges og det er den udvikling jeg frygter.
Det kan ingen være tjent med og jeg må ærligt indrømme, at det efterhånden er tragikkomisk at følge Roskilde Festivals små tapre tinsoldater kæmpe gigantens kamp i offentlighedens lys, mens Roskilde Festival selv gør sit på de interne linier.
Advokat Allan Ohms skriver, at Love Camp vil kunne skade Roskilde Festival. Advokaten mener ligefrem, at Love Camp kan stjæle mange af Roskilde Festivals kunder.
Jeg tror ikke at personer, der allerede har betalt flere tusinde kroner for et armbånd, kunne finde på at spendere al tiden på Love Camp i stedet.
Den påstand er vist hentet bagerst i skuffen over dårlige argumenter. Advokat Allan Ohms er en intelligent og indsigtsfuld personlighed i Roskilde, der selvfølgelig også kender til det politiske spil.
Derfor undrer det mig også, at advokaten kan stå så uforstående overfor Love Camp’s motiv. Jeg støtter kulturen, men jeg støtter ikke monopol.
Husk på, at kulturen tilhører os alle og ikke kun Roskilde Festival.
Tais Lindholm
journalist
Vigerslev Alle 124
Valby.