Roskilde er sexet – Intelligent Life

Roskilde er sexet.

Roskilde er sexet - Intelligent Life

Det er blevet sexet at vide noget! Knowledge is pleasure og kultur er ikke kun for blåhårede damer. Roskilde er en af de byer, der har det stærkeste kulturfundament og det synes jeg vi skal være (mere) bevidste om. I hverdagen. Hele tiden. Det er trendy at bruge hovedet, ja ligefrem sexet…

I Politikens kronik påskedag (24. April 2011) skrev en ”kulturproducent” et velargumenteret indlæg. Ordet ”kulturproducent” er i sig selv livgivende. Stillingen som sådan – og kronikkens forfatter, er Lise Bach Hansen, Kulturafdelingen, Det Kongelige Bibliotek. Bortset fra stillingsbetegnelsen lyder det måske kedeligt – hvad det slet ikke er. Tvært om.

Lise peger på, at vi taler meget om kvalitet – men det er kvalitet i design, tøj, mad, møbler – og ikke kvalitet for hovedet, for intellektet. Vi bygger den ene kulturborg efter den anden. Flot, men vi forsømmer at investere i den kultur, der skal fylde rammerne ud. Lad os dog udnytte de impossante bygningsværker. Operaen, Det Kongelige Skuespilhus, DRs fantastiske koncertsal. Og talrige andre skulpturelle, flotte, uundværlige bygningsværker. Fra de største til de mindste.

Vi har bygningsværker, der kan være med til at sikre Danmark en plads i kamp med udlandet. Og hvorfor skulle vi ikke gøre det? Vi lever i en konkurrenceverden og Danmark skal leve af, at vi er kendt. Lise skriver rigtigt, at ”unge som gamle har kæmpe appetit på eksklusiv kvalitet for ånden”. Måske har det været tabu at tale om det, mener forfatteren. Og hun har da helt ret. Kronikken sætter fokus på, at klassisk dannelse ikke længere er et fyord. Måske ikke, kan jeg sige, men meget peger vel på, at kvaliteten lider under f.eks. krav til seertal, hvor DR og TV2 tilsyneladende mener, at plathed sikrer succes. X-factor eller TV-avisen. Forklar mig lige deres eksistensberettigelse, tænker jeg.

Forfatteren beretter begejstret om Diamantens succes. Og det er jeg enig i. Et meget velfungerende hus. Her arbejder kulturteamet sammen undr en overskrift sakset fra The Economists kulturmagasin, der virker undr overskriften ”Intelligent life”. Disse ord er blevet en slags credo for kulturmedarbejderne i Det Kongelige Bibliotek og deres produktion af kulturarrangementer. Der arbejdes ud fra devisen: Vi ønsker at give vores publikum følelsen af at ”viden er vidunderlig, det er lystfuldt at lære, det er lystfuldt at lære, visdom er sensuel og de, der ved noget…er…simpelthen sexede!” Det er den følelse, man gerne vil give publikum.

Når jeg kobler til Roskilde finder jeg bekræftelse. Vores by bygger på et solidt kulturelt fundament. Rigtig mange er klar over det og sætter pris på det. Måske er den ypperste repræsentant for dette i virkeligheden Museet for Samtidskunst. En internationalt anerkendt perle. Vi skal heller ikke overse Roskilde Museum, der med sit visionære virke og engagerede medarbejdere står højt på den danske museumshimmel – her og i udlandet. Eller Roskilde Domkirke. Vikingeskibsmuseet. Rockmuseet (om lidt), Musicon (nu). Vores foreninger, hvoraf de ældste skriver sig tilbage til 1787. Og sidst, men ikke mindst: Roskilde Festival med al dens eksperimenterende og nytænkende kulturgejst.

Roskilde har så mange kvaliteter, der hæver os over middelmådighedens farlige godt-nok-hed. Lad os være enige om, at Roskilde er sexet. Lad os sætte pris på det. Respekter kulturen. Bevar den. ”Unge som gamle har kæmpeappetit på eksklusiv kvalitet for ånden….”. (Mærk efter – det gør godt at sige det højt. Prøv at sige ”Tåstrup”. Og sig ”Slagelse”. Og sig så ”Roskilde” og nyd det).

Kronikken kan læses her:

http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE1263484/knowledge-is-pleasure/

Med venlig hilsen
Advokat(H) Allan Ohms, Forum Advokater – mødested for løsninger
+45 4638 0321 – ao@forumadvokater.dk www.forumadvokater.dk

Læs desuden ”Om bloggen”, hvoraf fremgår, at mine bloginlæg naturligvis står for min egen regning.

Scroll til toppen