Kom så Roskilde!

Kom så Roskilde!

Det var Storm P., der formulerede det: Ingenting kommer af ingenting, undtagen lommeuld. Det gælder også for enhver bys detailhandel, café og restaurantliv. Der er ingen tvivl om, at disse områder har stor betydning for enhver by. Og det er helt sikkert, at alle dele er under ert voldsomt pres. Hvad kan vi gøre ved det?

Mit svar er: meget. Fremtiden kommer ikke af sig selv – den skabes af nogen. Vi kan vælge, at vi i vores område af Danmark vil være med til at sikre, at detailhandelen m.v. kommer godt gennem de udfordringer, der står og banker på. Vi er tæt på landets hovedstad og det giver både muligheder og ekstra udfordringer og hvis mulighederne kombineres med handling, så er vi med til at forme fremtiden på en positiv måde.

Øvelsen kan gøres i ethvert byområde. Tillad mig at jeg i eksemplet her bruger Roskilde, den by jeg har boet i altid og derfor kender rigtig godt. Vi har rigtig mange trækplastre: en domkirke, der er på Unescos verdensarvliste; en nationalpark, en museumskoncern med en palette af tilbud; et Vikingeskibsmuseum; et af verdens førende museer for samtidskunst, en af verdens største og bedst kendte musikfestivaler med 30.000 frivillige i et unikt koncept.

Roskilde har en spændende by med virkelig gode restauranter og caféer, øl- og vinbarer. Vi har en perlerække af specialbutikker, der er drevet af ejere og som ikke findes andre steder. Lad mig nævne blot ét eksempel: Caseus Ost- og delikatesser. Denne specialforretning har flyttet en stor del af stamkunderne fra Værnedamsvej i København til Skomagergade i Roskilde. Når jeg køber ost hilser jeg tit på min gamle lærer fra Københavns Universitet, lic. jur. Lennart Lynge Andersen. En sand gourmet, som tager fra Frederiksberg til Roskilde for at handle ost og delikatesser. Det er den slags, der trækker mennesker til byen.

Alle taler om internettet, og med god grund. Vi skal bare også huske, at de fysiske butikker fortsat konkurrerer mod hinanden. For mange er det lidt tilfældigt om der handles i Matas i Roskilde eller i et af de mange storcentre på Sjælland. Her så vi, at det private initiativ ved arkitekt Claus B. Hansen, er har sikret Roskilde et af Danmarks smukkeste indkøbscentre. Dengang meget udskældt, men af helt afgørende betydning for at Roskilde fortsat har fat i et solidt kundeunderlag fra oplandet.

I Roskilde var der krise ved juletid, fordi julebelysningen var truet. Det var den, fordi en række kædebutikker ikke vil deltage i betalingen. Denne arrogance styres i regneark fra et hovedkontor langt fra Roskilde. Derfor skal vi satse på flere specialbutikker og færre kædeforretninger. Det kan vi kun, hvis vi støtter ved at handle lokalt. Det er selvindlysende, men det vil ikke lykkes alle steder. Der vil fortsat blive flyttet kunder og vinderne er dem, der gør noget.

Mit forslag er, at vi skal tale højt om vores ønsker. Vi skal have en dialog, hvor vi siger højt til hinanden, at Nemlig.com kan være udmærket, men i Roskilde handler vi altså selv og hos hinanden. Uden den dialog mangler vi et fælles fokus og uden fælles fokus kan vi ikke selv påvirke fremtiden. Og så vil andre gøre det for os – og vi vil se mange våde øjne, der synes det er en skam – men hvor de grædende svigtede, mens tid var.

Kom så, Roskilde! Vi kan gøre det. Sammen.

Scroll til toppen