Hvad kan vi lære af Fætter BRs konkurs? Dette kan vi alle med god grund spekulere over. Mads Vad Kristensen har skrevet en stærk kommentar til Fætter BRs konkurs. Han mener der er forkert at forklare konkursen i eksterne faktorer. Konkursen kunne være undgået ved rettidig omhu, men Fætter BR tog ikke ansvar.
Fætter BRs konkurs er et trist eksempel, ikke mindst for Roskilde, hvor Børge Rasmussen startede imperiet i en lille butik i Skomagergade for mange år siden. Det er er også et markant eksempel på en kapitalfond, der så helt forkert og som derefter sad på hænderne. Men – vi skal bare ikke standse op her. Det ville være alt for let. Vi skal nemlig i stedet spørge os selv: hvad gør vi hver for sig i vores egen forretning? Hvad gør jeg i min advokatforretning. Hvad gør du i din virksomhed?
Detailhandelen er vigtig for en by
Detailhandelen interesserer mig, fordi den er et vigtigt led i byens liv. I Roskilde er det den største private arbejdsplads. Der findes allerede kendte byer, som næsten ikke har nogen detailhandel tilbage. Tina Holmbom fra Cream/gastro i Roskilde fortalte mig, da jeg købte julegaver i hendes flotte butik, at hun havde været i Haderslev og der var blevet markant overrasket over at der der intet detailhandelsliv er. Roskilde er i dag Sjællands stærkeste handelsby, hvor det er godt at drive virksomhed. I Roskilde findes der omkring 300 detailhandlere, som er fordelt i midtbyen samt i et indkøbscenter.
Men hvordan skær den her i vores så godt stillede by? Er det tilstrækkeligt, at Roskildes detailhandel taler julebelysning? Nej. Lad mig give nogle eksempler på det ikke så gode og på det gode. Vi har begge dele i Roskilde. Det ikke gode skal vi gøre noget ved og det gode skal vi passe på og udvikle.
Ingen stjerner til humac – de gik alle til Elgiganten
Når jeg henvender mig hos humac for at købe en telefon, som har været på venteliste i umindelige tider, så bliver jeg træt. Jeg cykler derfor videre fra Ros Torv til Elgiganten, der er flyttet til en grim, men stor lagerbygning på en mørk mark. Her har de telefonen. Sidst jeg skiftede telefon tog det mig over to dage at flytte indholdet (mange tusinde fotos) fra den ene telefon til den anden. Da jeg bekymret spurgte ind til dette fik jeg svaret: “Det klarer vi for dig”. “Hvor lang tid tager det”? “Det tager en times tid”. “Kan I gøre det nu? “Ja selvfølgelig”. “Hvad koster det”? “499 kroner, men du får det i dag for 299 kr”. Glad blev jeg og jeg gik en tur på marken, hvor jeg kunne kigge på flere bybutikker, der nu bor her på marken: Bauhaus, Jysk, thansen og Petworld. Alle med kæmpeudbud af varer, der var flot udstillet og klar til afhentning. Jeg gik tilbage til Elgiganten, hvor en medarbejder, Christian, kom og forklarede, at “vi har fuld gang i den og der er meget, men vi skal nok klare det”. Efter en time kunne jeg cykle afsted med min nye iPhone og min kære hustru slipper for at se en halvsur mand sidde to dage og knokle med at overføre fotos m.v.
Da jeg cyklede hjem i aftenmørkningen og kørte forbi Ros Torv og humac tænkte jeg mit. Og det er ikke første gang jeg oplever ikke-levering hos humac i Roskilde og København. Det undrer mig at man ikke arbejder mere målrettet med den problematik, men man har tilsyneladende valgt at være tavs mikrofonholder for Apple, der dikterer vilkårene. humac kalder sig “Premium reseller” og “Danmarks førende Apple-ekspert”. Tænk hvis denne ekspert nu fravalgte at sidde på hænderne og i stedet tog en tur til USA og der bankede på døren til Timothy Donald Cook, den nuværende adm. direktør (CEO) for Apple Inc. og sagde: “Tim – du fucker kunderne op – hvad ville Steve Jobs sige til det – vi er Premium reseller og vi finder os ikke i at vi skal skuffe kunderne gang på gang”. Det kunne være tingene ville ændre sig. Og hvis det ikke er muligt, kunne lederen af humac i Roskilde så ikke kigge ind til Elgiganten for at høre, hvordan de skaffer varer, så humacs kunder kan betjenes?
Holgers mad og et servicekiks
I Dyr i Centrum blev jeg glad, fordi en ekspedient forklarede mig, at den mad jeg ville købe til Holger bare er noget gulvopfej. Hun anbefalede mig noget andet, som jeg købte. Det kostede fire gange så meget, men Holger skal have god mad. Desværre var Holger ikke enig, han nægtede at spise (hvilket sjældent sker). Da jeg herefter returnerede nogle af de mange uåbnede og dyre poser var beskeden fra den flinke unge sælger: vi bytter ikke madvarer, eller ikke tørkost. Jeg tænkte i mit stille sind: “fint så har jeg handlet her for sidste gang”, men – et led i min evigtvarende bestræbelse på selvudvikling – jeg besluttede ikke at sige noget højt. Måske har mit kraftige kropssprog afsløret mig, for der kom hurtigt tillende en ældre og mere erfaren dame. Hun havde overhørt vores samtale og hun reddede situationen: “Det er rigtig nok vi ikke tager det retur, men hvis du nu køber det du plejer, så får du en rabat der svarer til din indkøbspris på de her ting”. Det synes jeg var elegant og jeg har derfor valgt ikke at skifte leverandør. Eneste lille ærgrelse i den forbindelse er, at den unge dame skumlede i baggrunden – jeg havde gerne set, at hun havde takket den mere erfarne kollega, der samlede op på hendes misforståede regelrytteri med et “tak for læringen – den husker jeg da”.
De gode eksempler
Til de gode eksempler hører Caseus ost og delikatesser i Skomagergade 1. Allan Hendrichsen flyttede sin forretning fra Værnedamsvej i København – et madmæssigt mekka – til Roskilde for fem år siden og det er gået strygende. Større omsætning og større livsglæde. Det kan mærkes i butikken, der bugner er kvalitetsvarer – men det vigtigste er, at chefen er på og altid med et stort smil og en varm velkomst til al kunder. Høj som lav.
Lige overfor Caseus har vi en dejlig butik: Persillepigen, hvor Signe Faurholt og Lars virkelig gør en helt fantastisk indsats. En butik, der bare sprudler af grøn energi og god mad. Helt i særklasse – passer godt til kvarteret og lige bagved kan man nyde et godt glas til en fair pris på vinbaren Prop.
Vi har også Danmarks bedste slagter. Slagter Frimann gør det med Palle på kommandobroen rigtig godt. Lidt ærgerligt, at man skal være lokalkendt og stædig for at finde frem til det sted på hjemmesiden, hvor den fornemme placering er omtalt. Både her og i forretningen kunne den værdifulde information godt boostes lidt bedre. Ved siden af Pale har vi en anden dejlig butik, Kuberts Fisk. Rundt hjørnet i Ringstedgade og lidt fremme har vi en skøn butik for moderne dametøj, Plan A (vist uden hjemmeside). Og ved siden af Plan A er Johanne med “Bedre mode” med bæredygtigt kvalitetstøj og begge steder med god betjening. I gågaden finder vi den 150 år gamle Den Franske Vinhandel, hvor Ulrik Kaagaard servicerer kunderne med dejlige varer. Den Franske Vinhandel er ekstremt god til sociale medier og kundearrangementer og så har den tjek på kvaliteten. Hos Gitte Munch sørger Jeanette for super service og salg. Og sådan kunne jeg godt fremhæve flere, men pladsen kræver, at jeg går videre.
Hvad skal vi lære af BRs konkurs
Vi har som nævnt et godt detailhandelsliv og Roskilde Handel forsøger at samle og bakke op. Desværre går det ikke godt nok. Noget så vigtigt som fælles åbningstider lykkes ikke. Der er for mange forskellige meninger om det og det betyder, at bymidten f.eks. i julen ligger øde hen på tidspunkter, hvor der er fuld fart på på Ro Torv og på marken, som jeg berettede om foran. Den luksus er uforenelig med den udvikling vi ser. Amazon kommer og de har ikke tænkt sig at springe Roskilde over.
Jeg vil opfordre dig til at bruge ti minutter på at læse Mads Vad Kristensens kommentar om Fætter BRs konkurs. Fætter BR havde kræfterne til at gøre noget, men forsømte det. Langt vanskeligere er det for en enmandsbutik som Persillepigen eller Caseus – med de gør det og jeg håber de holder til det. humac har jeg nævnt. De har også muskler, men sidder på hænderne. Og så er der alle dem jeg ikke har omtalt. For alle gælder det: hvis I vil overleve, så skal I arbejde med “hvorfor er vi her” og “ville vi være savnet, hvis vi var væk”. I skal arbejde med at gøre det, som alle siger, men for få gør: sæt kunden i centrum. En flot julebelysning redder jer ikke.
For en del år siden besluttede Roskilde Handel at sende medarbejderne på kursus på en lørdag. Temaet var bedre service. Man gik målrettet after at forbedre kundeoplevelsen og det virkede. Salget sted markant og det holdt længe. Tiden er inde til en gentagelse, hvilket jeg som medlem af Roskilde Handel har plæderet for i flere år. Der er en vis forståelse for synspunktet, men også en holdning om, at “det vil man ikke”. Og så tyr man til den flotte julebelysning og bruger energi på at fortrælle, at det er en overdrivelse at tale om, at der er butiksdød i Danmark. Ikke et ondt ord om det – men prisen for den holdning er, at vi ikke kan opretholde en detailhandel i Roskilde.
Som levende by har Roskilde brug for detailhandelen og for det erhvervsliv vi har. Vi skal alle tage ved lære og så kan vi tænke på afdøde direktør for Volvo Danmark, Harry Motor, der sagde: “Hvis du altid gør som du altid gjorde, vil du altid få, hvad du altid fik”. I en version 2019 skal vi måske sige: “Hvis du altid gør hvad du altid gjorde, så vil din butik pludselig være væk”.
Fætter BR er væk. To butikker mere lukker i Roskilde. Det kunne være undgået. Vil vi tage ved lære?
RIP, Fætter BR – var det virkelig tiderne – artikel i pov.international af Mads Vad Kristensen