»Amazon kommer« kan vi høre og læse og vi kan se statistikker over internethandelen. De fleste af os benytter jævnligt den lette adgang til at bestille varer og sammenligne priser. I mange byer kæmper man med tomme butikslokaler og butiksdød. Og hvad kan vi så gøre ved det?
Svaret er, at vi kan passe på vores handelsliv. Vi kan vælge mellem at tale det ned eller tale det op. Lad os vælge den sidstnævnte mulighed. I Dagbladets udgivelsesområde har vi alle muligheder. Vi har veldrevne detailhandelsbutikker og gode caféer og restauranter. Og dem skal vi støtte ved at bruge dem.
Vi skal huske, at hvis vi ikke bruger vores lokale handelsliv, så vil det forsvinde. Det vil betyde mange mistede arbejdspladser og kedeligere byer, hvor al handel er henvist til outlets i store, grimme bygninger langt fra byens centrum. Mangler du det, så flyt til USA- her i landet har vi brug for at bevare og udvikle handelslivet og det stiller krav til dig og mig som loyale kunder.
En positiv udvikling fordrer også, at der stilles krav til handelslivet. Vi vil snart se små robotkufferter infiltrere gader og stræder, hvor de er travlt beskæftiget med at bringe varer ud »on demand.« Både robotter og outlets skal udfordres af god service. Internettet flyder over med information og det er lige præcis handelslivets store chance: når den enkelte sælger gør sig til specialist og derfor kan vejlede kunden, så kan det godt svare sig at handle i de fysiske butikker. Vi elsker god service og relevante informationer.
Det er i denne sammenhæng et paradoks, at mange kædeforretninger mangler den lokale nerve. De styres centralt, og ofte har jeg fornemmelsen af, at uddannelse i service er absolut fraværende. Paradoksalt, for vi er alle sultne efter god service. Hvor er værdierne henne?
Jeg har tit undret mig over at gå ind i en kædespecialforretning og opleve tre medarbejdere i ivrig intern diskussion, mens flere kunder har fået lov til at passe sig selv. Hvor er drivet og engagementet henne? Hvor er stoltheden over at vejlede kunden til et godt køb? Hvor er viljen til at give en lille smule mere end internettet kan tilbyde?
Det lokale handelsliv kan ikke reddes af nissebanden, smuk julebelysning og varm gløgg i december. Der stilles andre krav, og det er mit forslag, at handelslivet i vores del af landet sætter sig på skolebænken for at lære god gammeldags service.
Arbejdsgiverne skal lære deres ansatte om værdien af SMIL, EVNE, VIDEN OG BEGEJSTRING. De skal gennemføre salgskurser, servicekurser og de skal starte en bevægelse, der sætter præg på vores detailhandel. Så vil de ende som STJERNEBUTIKKER. Og den enkelte medarbejder skal huske følgende: du kan gøre meget selv. Og det skal du. For så får du et bedre liv og din by får et bedre handelsliv. Service handler om smil, viden med lyst til at dele den, om åbningstider, parkeringsplads og rigtig meget mere. »Amazon kommer«. Lad os bruge den kendsgerning som afsæt for, at vi i vores del af Danmark vil have et velfungerende og levedygtigt handelsliv. Lad os kalde på værdierne og den gode service. Jeg ved, at vores dygtige handelsskoler er mere end villige til at stille lærerkræfter til rådighed for handelslivet – spørgsmålet er: vil I tage imod deres tilbud?
Artiklen har været bragt i Erhvervsavisen 1. november 2018
Hvad kan vi lære af Fætter BRs konkurs?