Organisationen Lederne har undersøgt ledere og deres brug af de sociale medier. 86% er på og mange anvende de sociale medier til at hente viden og profilere virksomheden og danne netværk.
“Den tid er med andre ord forbi, hvor man kunne trække på skuldrene af sociale medier og kalde det ren underholdning eller tidsfordriv”. Når ledere både i fritiden og i arbejdstiden er på LinkedIn, Twitter og Facebook er det således i høj grad med et professionelt formål. Og netop derfor er det så uhyre vigtigt at være ærlig og ikke forstille sig”, skriver Vibeke Skytte i Berlingskue Business i dag.
Vibeke Skytte, direktør i Lederne, går i rette med de mange maskinstormere, der udtaler sig skeptisk om de sociale mediers betydning. Hun konkluderer: “Det er min klare overbevisning, at der for en lang række virksomheder og ledere er store gevinster at hente, hvis de vel at mærke bruger de sociale medier strategisk og med stor omtanke – og fastholder den toneart, som de nu engang synger i”.
Jeg er enig med direktør Vibeke Skytte. Betydningen af de sociale medier er stor. Jeg vil påstå, at vi ikke forstår hvor stor den er. Det er nemlig ikke let og lige til at forstå og bruge de sociale medier. Je ghar mødt mange, som tydeligvis ikke aner, hvad de taler om. Det eneste sikre er, at de sociale medier er noget pjat. Men dybere stikker det så heller ikke.
Sidst vi havde tilsvarende problematik var da Johann Gutenberg (ca. 1400 – 1468), opfandt det bevægelige enkeltbogstav støbt i bly, så typen kunne genbruges. Han opfandt bogtrykkerkunsten i den vestlige. Opfindelsen revolutionerede de eksisterende metoder til bogproduktion. I 1997 blev Gutenbergs bogtryk valgt til en af det 2. årtusindes mest betydende opfindelser af det amerikanske blad Time-Life.
Min tilgang til de sociale medier er, at jeg har valgt at eksperimentere. Først personligt på Facebook, LinkedIn, Twitter, google+, instagram, You Tube og i blogunieverset, hvor jeg har boltret mig på min blog “Hvad nu hvis” i nogle år. Siden har jeg inddraget Forum Advokater og jeg har langsomt dannet mig indtryk af kompleksiteten i brug af sociale medier.
Jeg deler Vibeke Skyttes pointe om, at medierne skal bruges med omtanke og det bliver gennemskuet, hvis man tillægger sig holdninger, man ikke reelt har. Praleri og bedreviden fører ingen vegne. Åbenhed og mod til at trude have en mening giver læsere. Og læsere bliver til kunder.
Er de sociale medier en kilde til kunder? Ja, det er de. For de får mulighed for at lære dig og din virksomhed at kende. Hvis du står for noget og står på mål for det, så vil dine læsere komme til dig. Det gælder ikke alle læsere, for nogle vil ikke være enige i det, du står for. Jeg ser det som en fordel, at de, der ikke kan lide mine holdninger, heller ikke bliver kunde i mit firma. Det ville jo alligevel ikke gå. Samarbejdet mellem advokat og kunde skal være tillidsfuldt. Jeg vil aldrig kunne blive en god advokat for en kunde, der er imod retssikkerhed og demokrati eller som mener, at kvinder skal undertrykkes eller som er ligeglad med det samfund, vi lever i.
“En anden, og mindst lige så vigtig ting er, at det ofte kræver en kultur-ændring. Dvs. at det måske ikke er nok at lære dine medarbejdere hvordan LinkedIn virker – det kan også være en rigtig god ide at arbejde med dine ansattes adfærd, så de begynder at tilgå markedet på en anden måde, end de tidligere har gjort. Det handler om, at de begynder at tænke salg ind i deres måde at bruge LinkedIn på”, skriver Jesper Dalhus på LinkedIn. Og Eva Zeuthen Bentsen skriver i Business: »Jeg tror på, at jeg bliver en bedre leder af at bruge de sociale medier. Du kan ikke være en god leder, hvis du ikke kan kommunikere, og sociale medier er en ultimativ test på, om du kan eller ej.«
Vibeke Skytters råd er, at anvendelsen skal ske “med omtanke”. Enig. Udfordringen er: hvornår er dette kriterium opfyldt? Det svar kan du ikke slå op i en bog. Du er nødt til at forsøge dig frem og det tager tid. Men alle har travlt. Ja – men alle har 24 timer i døgnet. Nogle bruger tre timer foran fjernsynet. Andre vælger fjernsyn fra og ser verden på nettet. Det går hurtigere og levner tid til at eksperimentere med vor tids Gutenberg: de sociale medier. De kan ikke alt, men de kan bruges til mere end de fleste af os endnu har opdaget.
God fornøjelse med de sociale medier.