Detailhandel og service er to helt adskilte begreber. Ikke altid, men i 80% af tilfældene fås i Danmark kun en meget mangelfuld service. Ofte slet ingen service. Og ingen gør noget ved det.
I dag skriver borgmester Mette Touborg på Facebook: ”Nåede efter stor tålmodighed frem til kassen i bogbutikken. Ingen indpakning pga travlhed. Okay. Spørgsmål om en bog…nej, det er ved den anden kasse. Okay. Stod i kø igen. Tålmodigt. Nej, de havde ikke bogen men kunne eventuelt bestille den ifm næste levering sidst i januar… Hm, måske ikke så sært at nethandlen stiger#.
I løbet af den seneste uge har jeg nogle gange forsøgt at finde et etui til en iPhone, som jeg ville forære min kære hustru. Hvordan det gik? Hør:
Første forsøg: ekspedienten viser mig udvalget. Alt er pakket ind i plast. Ingen mulighed for at se, hvad det er jeg skal give fra 3-600 kroner for. Og jeg siger: ”vil lige tænke over det”. Ekspedienten svarer: ”Ja, gør det. Og ud kan jo også tjekke på nettet, hvor udvalget er noget større og priserne i en del lavere. Hav en god dag”. Det var jo venligt sagt og ment, men det bidrager ikke til dansk detailhandels muligheder for at overleve. Hvis han nu i stedet havde arbejdet lidt med mig. Jeg var i tvivl om to forskellige og ville egentlig gerne have dem med for at lade min kone vælge. Tænk hvis han havde sagt: Du køber to og kommer tilbage med det ene. Jeg kan godt afsløre, at det havde jeg gjort, allerede fordi jeg ville støtte en sælger, der var oppe på beatet. Og resultatet ville nok være blevet, at ingen af de to kom retur. I stedet blev det til nul handel. Butikken lever nok uden den omsætning på 600 kroner, men hvis han nu havde brugt lidt tid – der var ikke andre kunder og flere ledige ekspedienter – til at spørge ud om mine behov, så ville jeg have været et let offer for mersalg. I stedet sendte han mig til internettet.
Andet forsøg: ”Jeg vil gerne se på et etui til en iPad”. Jeg fik igen fremvist lageret. Det foregik ved at pege på en reol, så kunne jeg selv vælge. Jeg hev og sled, men det hele var forseglet i gennemsigtigt plastic. Jeg spurgte om de ikke havde nogle modeller, der var pakket ud. ”Nej, det har vi ikke”. Nå, sagde jeg – ”jeg tænker over det”. ”Ja gør det”. Intet forsøg på at sælge.
Tredje forsøg: fuldstændig som andet forsøg.
Hvorfor skal jeg bruge tid på at bevæge mig ind i en butik, når jeg har hele verden for enden af mine fingerspidser. Det hele bringes til døren til en lavere pris og med fuld returret. Prøv og genlæs indledningen – kan du genkende situationen? Ja, ikke sandt.
Hvor i alverden er hjernen i dansk detailhandel?
Læs også:
Svært for restaurant og detailhandel? To eksempler på unødvendig dårlig service.
Da den lokale forretnings tabte til bedre service i København