Kulturønskesedlen: En kulturel vækststrategi for Roskilde

Kulturønskesedlen: En kulturel vækststrategi for Roskilde

Det er snart jul. Når jeg skriver ønskeseddel til min by, så er det store ønske en julegave, der vil betale sig selv: en vækststrategi for kulturen i den musiske by Roskilde. Et ønske om, at vi skal gå fra at tale om frikadeller til at tale om kultur, by, vækst og fremtid.

kultur2Vi har et byråd med flertal til rød stue og denne del af byrådet bør tage ansvaret for at handle. Vi ved fra Venstres kulturpolitiske ordfører, Michael Aastrup Jensen, at vi ikke har flere penge til kulturen og at vi skal vente med at kigge på den til væksten er kommet i gang. Det er en misforståelse, som jeg håber Venstres nye kanon, Lars-Christian Brask, vil være med til at tilbagevise. L-C kender kulturområdet og dets økonomiske potentiale på det felt, hvor Danmarks sidste år eksporterede for mere end 500 millioner kroner: musikområdet.

Birgit P - formand for Kultur og Idrætsudvalget i Roskilde

Birgit P – formand for Kultur og Idrætsudvalget i Roskilde

Roskilde er en musisk by. Roskilde Festival. Roskilde Domkirke. Roskilde Synger. Schubertselskabet. Mange kor – fra Domkirken til Gospel Choir. Gimle. Danmarks Rockmuseum. INSP. Vores museer, Roskilde Museum og Vikingeskibsmuseet, hører til blandt de fremmeste. Havhingsten. Alt dette kommer af noget: fortiden. Nogle mennesker i vores by gjorde noget. De handlede og de gav os en kulturskat af muligheder.

kulturNu skal vi bære arven videre. Vi skal udvikle den. Og investeringen i det får vi igen to gange: dels glæden ved at se kulturen udvikle sig og dels den økonomiske tilbagebetaling. Kulturturismen er en god forretning, fordi kulturturisterne har penge med. De skaber omsætning og vækst i vores by.

Jeg håber vores Kultur- og idrætsudvalg vil lægge op til en vækststrategi og at byrådet vil udarbejde en målrettet plan for for at vækste området til gavn for byen. En krone investeret i kultur kommer igen.

Scroll til toppen