Himlen ligger i kælderen på 5. th Ave, NYC. Apple er en bevægelse.

Himlen ligger i kælderen på 5. th Ave, NYC. Apple er en bevægelse.

Welcome to Apple. Et smil, et par glade øjne og en begejstring over, at jeg som dagens nummer 225.726 går ind i glasfirkanten på 5 th Ave i New York og stiger ned ad glastrappen og direkte ind i Apple-heaven. Et besøg hos Apple i New York er ikke et besøg i en butik, men deltagelse i Apple-bevægelsen. Du går lige ind i Apple-sjælen. I Steve Jobs-ånden på en fantastisk måde. Jeg har aldrig oplevet noget lignende.

Nogle bekymrer sig om Apple-aktiens fald. Om manglende nyheder. Jeg har besøgt de tre største Apple stores i New York og det var en øjenåbner. Her er et liv, som bør opleves – det er udlevelsen af Apple. Udfoldningen af forretning, som er mere end blot forretning.

Jeg har taget temperaturen i den store butik i det nyhippe kvarter i Chelsea. Her ligger Apple fantastisk flot mellem mondæne gallerier og restauranter, som ikke var her for få år siden. Og den diskrete, men markante butik i den legendariske Central Station, der i år fejrer 100 års fødselsdag. Apple er den mest markante butik på stationen. En forretning med langt færre år på bagen, men med en råstyrke, der præsenteres uendelig flot og smagfuldt – og med varm, moderne energi.

Og så naturligvis i den berømte butik på 5. avenue. Den markeres af den velkendte glaskuppel på Apple Plaza, hvor selve forretningen er gravet ned i en kælder. Genialt tænkt at bruge kælderlokaler som primærlokaler på en af verdens dyreste adresser.

Og hvordan er det så at gå ned ad glastrappen? Ja det burde faktisk kaldes en glad-trappe, for her præges rummet af store smil fra forventningsfulde gæster. De søger ét mærke: Apple. Ikke andre. Og de er ventet med længsel og modtages som var de nære familiemedlemmer af Apple-medarbejdere i blå t-shirts. 150-200 er på arbejde en almindelig hverdagsaften og åbningstiden er 24/7/365. Det er nærmest ufatteligt for en gæst fra provinsen Danmark, hvor det stort tænkte er en provokation for mange.

Her kommer du ikke til et forretningslokale. Nej, du modtages som medlem af familien. Der er ingen tvivl om, at du som gæst betragtes som fan af Apple. Dét spørges der ikke om. Der tvivles ikke på det. Opgaven er at finde ud af, hvordan Apple kan hjælpe dig. Fokus er: how can I help you. Svaret vil ofte være, at du køber et Apple-produkt, men det er ikke kernefokus. Der mærkes ingen salgsiver, men en interesse i at hjælpe.

Hvis du vil købe, er der alle muligheder. Har du købt, kan du få hjælp til set up. Og du kan få undervisning 1:1 eller i grupper. På alle tider af døgnet. Bogstavelig talt. Du kan få undervisning klokken 1 om natten eller klokken 7 om morgenen. Du bestemmer.

De blå Apple-medarbejdere er på mærkerne. Du når ikke at ligne et spørgsmålstegn før hjælpen er der. Can I help you, sir? Med interesserede, opmærksomme øjne, et smil og en åbenhed uden lige. Og hvis medarbejderen ikke selv har svaret, ved hun eller han hvem der har svaret. På amerikansk eller spansk. Hjælpen gives med entusiasme, høflighed og et stort smil. Alle er stolte af at være en del af Apple. Meget stolte.

Store lyspaneler med Apple-reklamer er indpasset som en del af designet. Derfor tænker du ikke på, at du går rundt i en kælder. Der er ingen diske, men masser og masser af lyse borde. Her foregår salg, opsætning, undervisning. Hver Apple-medarbejder er udstyret med et kasseapparat – i iPhonen – og der er sjældent kø. Selvom der er flere tusinde besøgende i forretningen. En del af området er forbeholdt service. Genius. Bestil tid på nettet, mød frem med din Mac under armen og få et tjek.

Jeg klagede over støj og varme-problemer i min MacBook Air. En ung dame tog sig af mig. Jeg havde tidligere præsenteret problemet i en dansk Apple-butik, hvor jeg fik et sødt svar. Men her i NYC blev der gået anderledes til stålet. Mens jeg stod ved hendes side, arbejdede hendes fingre sig lynhurtigt gennem billeder fra min Macs indre, som jeg aldrig har set før. Hun gik bagom. Tjekkede, justerede og målte. Ekvilibristisk og stædigt. Hun hentede dåbsattesten frem og var ikke tilfreds med min Macs kondition efter kun et år i mit ejerskab. Til sidst tog hun Macen med til værkstedet og gav den en overhaling med frisk luft og fjernelse af støv og andet. Jeg var tryk. Jeg var benovet. Jeg stod overfor en nørd, der havde høj score i empati. En fantastisk oplevelse på en torsdag aften i New York. Da hun var færdig med Macen efter tyve minutter spurgte jeg om prisen. ”Free of charge, sir”, svarede hun med et stort smil oveni. Hun ønskede mig god ferie i New York og var klar til næste kunde.

Forskellige workshops foregår løbende henover døgnet. Jeg deltog i flere af dem. Afslappet og venligt. Kompetent og effektivt føres du gennem forskellige muligheder. Og der er hele tiden nye opportunities, som en af underviserne, Dave, sagde. Han have lige opdaget en ny feature på hans iPhone og var selv chokeret over, at han kunne lære nyt. Alt mens undervisningen foregik, blev der solgt, installeret, demonstreret. Høj, glad stemning i hele lokalet. Hele tiden præget af venlighed, interesse og empati.

Få gader fra Apples 5 avenue-butik ligger the Nike-Tower. Her kan du købe Nike i 5 etager. Jeg kiggende indenfor. Apple-konceptet er tydeligvis søgt efterlignet. Overalt var der sælgere i Nike-tøj og på overfalden lignede det Apple-konceptet. Men kun på overfladen. Hvad er forskellen? Den er stor. Ingen service. Ingen empati. Ingen stolthed. Her sælger man løbetøj. Ikke Apple. Alle kan sælge løbetøj. Ingen empati, ingen stolthed. Lang, lang betalingskø. Kunderne er betalingsobjekter, ikke familiemedlemmer.

Apple er en bevægelse. Apple er unbossed, som Lars Kolind ville sige det. Hver enkelt medarbejder er dedikeret og en del af Apple. Det er tydeligt, at medarbejdere ikke vælges efter en designskabelon, men efter indhold. Her er mørke, tykke, tynde, lave, høje – alle mennesketyper ses i den blå Apple-t-shirt. Ingen er valgt på grund af udseendet. De er valgt, fordi de vil være en del af bevægelsen og det kommer så tydeligt til udtryk i deres kundebetjening.

Stolthed. Unbossing. Apple-ånden. Opskriften på en fantastisk succes. Ikke lige til at efterligne – bare spøg hos Nike, hvor de tæller deres penge, men ærgrer sig over, at de ikke når Apple til sokkeholderne. Trøsten for Nike kan være, at kun meget få kan matche Apple. Jeg kender ingen, men de findes sikkert. Tlnk hvad der kunne ske, hvis Apple-ånden kom videre omkring.

Og når Steve sidder i himlen og betragter det hele, så håber jeg han vil glæde sig over at så mange mennesker er dedikeret til deres job. At så mange medarbejdere og kunder er enige om glæden ved et produkt, der er tænkt som et forsøg på at gøre verden bedre. Intet mindre. Derom er jeg ikke i tvivl. Mens mange af mine medturister sad på en rød bus og kørte gennem New York sad jeg i en kælder på 5 th Ave, hvor jeg blev fyldt af energi og glæde. Jeg kunne godt have tilbragte hele min ferie i den kælder, hvis ikke min søde kone havde forlangt min tilstedeværelse på gaden ovenover.

Må jeg slutte med et citat fra et velkendt interview med Bill Gates og Steve Jobs, der svarede på spørgsmål fra unge iværksættere. Steve svarer på spørgsmålet om, hvad der skal til for at lykkes i business (og i livet):

“People say you have to have a lot of passion for what you’re doing and it’s totally true. And the reason is because it’s so hard that if you don’t, any rational person would give up. It’s really hard. And you have to do it over a sustained period of time. So if you don’t love it, if you’re not having fun doing it, you don’t really love it, you’re going to give up. And that’s what happens to most people, actually. If you really look at the ones that ended up, you know, being “successful” in the eyes of society and the ones that didn’t, oftentimes, it’s the ones [who] were successful loved what they did so they could persevere, you know, when it got really tough. And the ones that didn’t love it quit because they’re sane, right? Who would want to put up with this stuff if you don’t love it”?

Passion. Love it. Really. Have fun. And the ones that didn’t love it quit… tak til jer, der er blevet tilbage. Tak Steve. RIP. Apple a number one-company. En bevægelse. Apple will survive.

Scroll til toppen