Amerikaneren Jef Haden har skrevet ti små fif om små ting, som hver for sig positivt kan ændre et andet menneskes dag. Og din egen dag. Banalt? Tja, og hvad så? Det værste, der kan ske er, at du hjælper din næste.
Vil du gøre en betydningsfuld forskel i andres liv? Jeff Haden har nogle idéer til, hvad du hver dag bør sige til dine medarbejdere, kolleger, familiemedlemmer, venner og alle du holder af:
Du er måske chef, men det betyder ikke, at du er klogere, mere rutineret, eller mere indsigtsfuld end alle andre. Begrund dine beslutninger og holdninger. Med logik, ikke med afsæt i din position eller din myndighed.
Selvom det at tage dig tid til at forklare dine beslutninger åbner for diskussion eller kritik, så giver det også mulighed for at forbedre dine beslutninger.
Autoritet kan give dig ret, men samarbejde giver alle ret – og alle trækker på samme hammel.
Jeg har engang fået en fantastisk idé til at forbedre produktiviteten ved at flytte et team. Det ville betyde ulemper for teamet, men forbedre produktiviteten. På papiret var det perfekt.
I praksis var det ikke.
Så et par uger senere mødtes jeg med teamet og sagde: “Jeg vidste godt I ikke troede det ville fungere. Og I havde ret. Jeg tog fejl. Lad os gå tilbage til den gamle model.
Jeg følte mig dum. Jeg var sikker på, jeg havde mistet enhver respekt. Men jeg tog fejl. Også om det. Senere sagde en medarbejder: “Jeg kendte dig ikke så godt, men det faktum, du var villig til at indrømme, at du tog fejl, fortalte mig alt, hvad jeg behøvede at vide”.
Når du tager fejl, så indrøm, at du tager fejl. Du vil ikke miste respekt – du vil få respekt.
Ingen får ros nok. Ingen. Vælg nogen – pluk nogen – hvem gør eller gjorde noget godt og sig så: “Wow, det var stort, hvordan gjorde du …”
Og gå gerne også tilbage i tiden. Ros for en ting, din medarbejder gjorde for en uge siden, vil stadig virke positivt. Det kan måske endda have en større effekt, fordi det viser, at du stadig husker, hvad der skete og at du stadig tænker over det.
Ros er en gave, der ikke koster giveren noget, men er værdifuld for modtageren. Begynd at rose noget mere. Menneskene omkring dig vil elske dig for det – og du vil kunne lide dig selv lidt bedre.
4. “Du er velkommen”
Tænk på en gang, du gav en gave og modtageren syntes det var ”for meget”. Den reaktion tog lidt af det sjove, ikke? Det samme kan ske, når du bliver takket eller komplimenteret eller rost. Du må ikke ødelægge det øjeblik, eller det sjove for den anden. Selvom du bliver forlegen, så hold øjenkontakt og sig: “Tak”. Eller: “Du er velkommen. Jeg var glad for at gøre det”.
Når du har brug for hjælp, uanset hvilken type hjælp, så sig oprigtigt og ydmygt: “Kan du hjælpe mig”? Jeg kan love dig, at du kan få hjælp. Vis respekt og vilje til at lytte – sådan som den gode leder kan det.
6. “Jeg er ked af det”
Vi begår alle fejl, så vi har alle ting, vi skal undskylde for: ord, handlinger, undladelser. Sig undskyld. Men følg aldrig en undskyldning op med ikke en ”ansvarsfraskrivelse” som “men jeg var virkelig gal, fordi …” eller “men jeg troede, du var …” eller noget, der på nogen måde giver selv den mindste mængde af skylden tilbage på den anden person.
Sig undskyld. Sig hvorfor du er ked af det, og tag hele skylden. Ikke mindre. Ikke mere.
Så kommer I begge videre på den bedste måde. En frisk start.
7. “Kan du vise mig hvordan”
Et råd er midlertidigt, mens viden er for evigt. At vide hvad man skal gøre hjælper, men at vide hvordan eller hvorfor man skal gøre det, betyder mere.
Når du beder om et råd eller at få vist hvordan, sker der flere ting: Du viser respekt for den, der giver dig råd, du viser tillid til hans eller hendes erfaring og indsigt, og du forstår bedre værdien af rådgivningen. Spørg ikke bare om et svar. Bed om at få lov til at lære. Så vinder I begge.
Mange mennesker mener det er et svaghedstegn at bede om hjælp. Derfor tøver mange med at gøre det. Men vi har alle har brug for hjælp.
Du skal ikke bare spørge: “Er der noget jeg kan hjælpe dig med”? De fleste mennesker vil bare svare: “Nej, jeg kigger bare” eller: ”Nej, jeg klarer mig”. Vær specifik. Find noget, du kan hjælpe med. Sig “Jeg har et par minutter. Kan jeg hjælpe dig med at fikse det og det”? Tilbyd hjælp på en måde, der ikke føles nedladende, men interesseret.
9. “Jeg elsker dig”
Nej, ikke på arbejdet, men overalt hvor du mener det – og hver gang du føler det.
Nogle gange er det bedst bare at sige ingenting. Hvis du er ked af det, frustreret eller vred, så vær rolig. Resultater, fejl og misforståelser kommer og går, men følelser varer evigt. Kritiser er du en medarbejder i en gruppe vil det måske se ud som om han til tog det pænt, men indeni er han måske knust.
Tænk før du taler. Brug tid på at overveje, hvordan medarbejderne vil opleve, tænke og føle. Du risikerer at tage fejl på grund af forkerte eller utilstrækkelige informationer.
Du vil aldrig komme dig over den skade, du gør på medarbejders selvværdsfølelse.
Hold bøtte indtil du ved præcis, hvad du skal sige – og hvordan dine ord vil virke på din medarbejder.
Jeff Haden