FEJL – ER ET NEGATIVT LADET ORD. Århus Festuge har i år valgt et spændende tema: ”Skønne fejl…og andre lykketræf”. Det er menneskeligt at fejle, men vi skyer fejl og de bekymrer os. Jeg ser i dette indlæg på mit eget forhold til fejl. De tre største og de sjove.
1. MIN STØRSTE FEJL kan jeg nok ikke selv se. Af de fejl, jeg kan se, er den absolut største, at jeg har troet der findes et liv i evig lykke. Den har jeg så mere eller mindre bevidst jagtet. Mere eller mindre målrettet. Først efter mange år og mange omveje er jeg begyndt at indse, at livet ganske enkelt som helhed er ”hårdt” og lykken findes ”kun” i glimt. Med en varighed fra få sekunder til få måneder.
2. FEJLEN ER IKKE HOS MIG. I min verden har fejlene ofte været hos andre. Jeg har været fuldstændig enig med mig selv i, at hvis ”de andre” blot ville forstå den selvfølgelighed, jeg ikke evnede at forklare dem, så ville alt blive dejligt. Det er en fejl. Jeg har opdaget, at hvis andre mennesker ikke gør, hvad jeg tror, jeg har forklaret dem, så er det nok min kommunikation, der halter. Og jeg har fundet ud af, at når jeg ser fejl hos andre, overser jeg generelt fejl hos mig selv. Det er svært at lave om på andre, men jeg har nu fundet en ganske god metode: Når jeg laver om på mig selv ændrer andre sig. Trylleri? Måske, men det virker. Når jeg ser en fejl hos andre er jeg derfor begyndt på at analysere, hvad jeg selv kan gøre anderledes. Hvor kan jeg ændre mig? Jeg kan jo helt selv bestemme mig for en ændring, uden at spørge nogen anden. Det giver som regel dobbetfordel: jeg ændrer mig til noget bedre og mine omgivelser ændrer sig til noget bedre. Det må være det, der på nu-dansk hedder en win-win.
3. VEND FEJLENE TIL LÆRING. Tredje stor fejl i mit synderegister er, at jeg har brugt mine fejl til at slå mig selv i hovedet med. Nu er jeg begyndt at nægte at skælde mig selv ud over erkendte fejl. I stedet analyserer jeg og opstiller en læresætning, så fejlen bliver vendt om til god energi. Lyder enkelt – for mig har det krævet – og kræver – en ganske koncentreret indsats herom. Det er dejligt, at lære af en fejl i stedet for at bruge den som pisk.
LEV I NU’ET siger vi. Enig. Men jeg famler noget, når jeg skal omsætte ordene til handling. Dagen stresser og jeg glemmer den kloge tilrettelæggelse. Overblikket flakker. Timerne løber ud af mine hænder og pludselig er jeg alt for træt til at gå i seng. Hvor blev dagen af. Ugen. Måneden. Året. Årene. Skal jeg så give op? Nej, jeg glæder mig over, at jeg (nu) ser problemet. Så kan jeg gøre noget ved det. ”Du når det aldrig”, siger havenissen på min venstre skulder. ”Hold bøtte nissemand”, siger jeg. ”Du skal ikke bestemme over mig. Jeg har min fri vilje og jeg gør et nyt forsøg. Nu på et lidt stærkere fundament af en viden om, hvordan jeg ikke skal gøre det. Edison bøvlede mere end et år med at få glødepæren til at virke og så kan jeg da også godt bruge tid på at forbedre mit – og dermed mine nærmestes – liv“.
OG HVAD MED ALLE DE ANDRE FEJL? Dem arbejder jeg også med. Nogle af dem har – på samme måde som Århusundersøgelsen viser – ført til lykketræf. Andre har givet mig læring, nogle gange hårdt og brutalt, som f.eks. når jeg har klippet en 220 volts ledning over og mærket, at strømmen er temmelig hurtig og meget kontant. Jeg har reflekteret, grædt og grinet. Overlevet og levet. Meget godt og sjovt er kommet ud af mange fejl. Det hele har ikke været hårdt. Og nu begynder der også at komme målrettet læring. Så alt i alt er det ikke så ringe endda.
TAK TIL ÅRHUS FESTUGE. Et fint og tankevækkende tema. Tillykke med det. Og god festuge.
HVORDAN HAR DU DET MED DINE FEJL? Du er velkommen til at skrive en kommentar.
Læs også min omtale af rapporten her: Epinion rapporterer om danskerens fejltrin