Gadens parlament forsøger at knægte en virksomhed – retssystemet sættes under pres

Gadens parlament forsøger at knægte en virksomhed – retssystemet sættes under pres

Den reaktion vi i dag har set på sociale medier omkring Jensens Bøfhus bør mane til alvorlig eftertanke. Gadens parlament forsøger – dagen efter en enig Højesteret har truffet afgørelse – at sætte sin egen vilje igenne. Ingen bør være lige glade med dette. Det er et meget alvorligt ansvar mod retssystemet og demokratiet.

Det er ubehageligt at se hvordan de sociale medier bruges til at forfølge en virksomhed, der har fået fuldstændig medhold i Højesteret. Det er i sig selv ikke nogen nyhed at de sociale medier af nogle mindre godt begavede bruges til at kaste smuds på andre. Det overraskende i sagen om Jensens Bøfhus er, at mange fornuftige mennesker deltager i smudskastningen.

Ingen af disse fornuftige mennesker har endnu kunnet svare på mit spørgsmål: Skal domstolene afskaffes? Skal vi have en tilføjelse til retsplejeloven, der siger, at hvis “befolkningen” ikke kan lide en dom fra Højesteret, så skal “befolkningen” bare kunne ændre det? Og hvordan skal det så foregå?

Kommunikationsfolk har udtalt, at Jensens Bøfhus slet ikke skulle have anlagt sagen, for udviklingen på de sociale medier er helt forudsigelig. Det er en rystende holdning. Skal mennesker eller virksomheder, der har en et give afkald på den af frygt for hvad en folkedomstol mener?

I denne sag får en virksomhed delvis medhold i Sø- og Handelsretten. Der fremlægges nye oplysninger for Højesteret og de fører til, at Højesterets fem dommere i enstemmighed giver Jensens Bøfhus ret. Men det passer ikke folkedomstolen. I skrivende stund har flere end 67.000 mennesker liket Facebooksiden “Boykot Jensens Bøfhus”. Blandt de, der har gjort det, kender jeg en del som ganske fornuftige for nu ikke at sige meget fornuftige. Jeg begriber ikke, at de vil lægge deres navn til en side, der indeholder adskillige ulovligheder. Eksempler herpå er at man tager virksomhedens logo, som ændres til “Jensens Bullshit”, “Jensens Lortehus”, “Jensens røvhul” og jeg kunne fortsætte.

“Lad os få frem i lyset, hvilken højesteretsdommer der stod bag det her. Og få gransket hans økonomi.” “Jensens Bøfhus er  et skodsted”. “HUSK! Du kan også boykotte Jensens Bøfhus når du handler ind idag. Del gerne billedet, så folk holder sig fra Jensens Køkken!” “Der må satme være nogle dommere der har fået gratis middag i dag i retten siden de kan være sådan nogle idioter at dømme sådan de må sku have taget imod bestikkelse”.

“Palle Skov Jensen.= Jensens Bøfhus iværksætter fik for få år siden Ridderkorset, hvilket ellers er noget af en sjældenhed blandt erhvervsfolk,og det udløste kritik og anklager om, at det udelukkende var en vennetjeneste fra jagt-kammeraten og daværende vicestatsminister Bendt Bendtsen. Begår sig godt i de rette kredse. Derfor er der altid set imellem fingerne med alt den mand gør får da også for det meste sine sager igennem uden ventetid”.

Formålet med siden er angiveligt at “Jensens Bøfhus skal straffes for deres ugerning”. Denne ugerning består i, at virksomheden har bedt domstolene afgøre, om deres rettigheder var krænket. Man siger tillige – også urigtigt – at “Jensens Bøfhus har nu eneret over navnet Jensen i Danmark. Det er ikke i orden, vis jeres utilfredshed, og lad være med at støtte denne kapitalvirksomhed!” Dette om en virksomhed, der netop i går fik Højesterets ord for, at dens rettigheder var blevet krænket. Den slags bider ikke på hos sidens deltagere.

I TV2-nyhederne kl 19 lagde man kritikløst mikrofon til den person, der har oprettet Facebook-siden. Han var så vidt det fremgik meget tilfreds med at man på denne måde kan tage sig selv til rette – det “er fedt mand”.

Der skal bestilles bord og så skal bestilleren udeblive. Ingen omsætning skal være straffen og det ypperste man ønsker er vel at se samtlige medarbejdere afskediget og at ejeren går konkurs.

Det er virkelig rystende at der blandt de 67.000 likere er tænksomme mennesker. Det her er farligt.

  • Niels Christian Schou

    Advokat (H) Allan
    Ohms beskriver på sin egen hjemmeside beskriver virksomhedens holdninger og
    indhold i CSR. CSR, der omfatter virksomheden sociale ansvar bl.a.:

    1: Vi bidrager positivt til det samfund, vi opererer i

    2: Alle har ret til menings- og ytringsfrihed.

    Det lyder særdeles godt, men hvorfor sender hr. Allan Ohms, der også er mediator en sådan bredside af mod danskerne? Nogle ord skal givetvis saneres fra de udtalelser, der er fremkommet, men tilbage står, at 67.000 personer har unliked Jensen’s Bøfhus på grund af dommen.

    En dom og et massivt like Jensen med Fiskerestauranten, der må betale 200.000 kr. Den markedsføringsmæssige værdi af dette overstiger givetvis de 200.000 kr. og
    tabet for Jensen’s Bøfhus overstiger ligeledes givetvis de 200.000 kr.

    Jeg har lært, at der er sager man kan vinde, men som man ikke skal vinde. Ligesom der er sager man kan og skal vinde. Den gode advokat med et H i parentes kunne nok have forudset, at der var en procesrisiko som her vendes omvendt ved, at en vundet sag giver badwill.

    Jeg er ikke selv begejstret for Jensen’s Bøfhus, hvor jeg sidst oplevede ikke optøede ærter og majs. En reklamation medførte, at vi ikke deltog i den igangværende tilfredshedsundersøgelse. Sådan kan undersøgelser spagfærdiget manipuleres til at give bedre resultater end de reelt skulle have vist.

    Selv elsker jeg Kants kategoriske imperativ, der på nudansk kan omskrives til at være mod andre som man ønsker disse skal være mod en selv. Mon ikke Jensen skulle tænke lidt mere på Jensen og Ohms lidt mere på den modstand (Ohm) hans indlæg kan betyde! Det indlæg er nemlig ikke nødvendigvis til Jensens fordel – altså ham med bøfferne – både pengemæssigt og produktionsmæssigt.

    Med venlig hilsen
    Niels Christian Schou
    Cand. merc., HD, MA

    • Jeg forstår ganske enkelt ikke hvor du vil hen. Det nærmeste jeg kan komme det er dit spørgsmål om hvorfor jeg fyrer sådan en bredside af. Svaret står i indlægget, som du blot skal læse. HVis det iver dig anledning til konkrete spørgsmål er du velkommen.

Scroll til toppen