Er Roskilde en genudsendelse? Jeg udfordrer Berlingske.

Berlingskes Morten Bang Jørgensen har i dag brugt en hel side på at bekymre sig over, at Roskilde har for mange musikalske gengangere. Det kan blive et problem på den lange bane, mener han. Roskildes musikchef, Rikke Øxner, siger, at det nye, spændende er på Roskilde.

HUN UNDRER SIG over kritikken, som fra medierne før har gået på, at musikken var for ukendt. Jeg er helt enig med Rikke Øxner og finder Berlingskes kritik både tyndbenet, udokumenteret og ikke konstruktiv. Og det er samlet set under harehøjde for en landsdækkende avis, der fortæller dens læsere, at den er “med hele vejen på Roskilde Festival”. Jeg forventer mig helt ærligt noget mere af Berlingske. Så derfor udfordrer jeg nu Berlingske.

Kritik bør være sobert funderet og anvise alternativer

Det er fantastisk let at skrive en artikel som den her omtalte. De kommer i øvrigt fast hvert år, fordi der er så mange kloge. Det overses, at Roskilde faktisk har begået den bedrift at være på siden 1971. Det overses, at Roskilde rent faktisk arbejder meget med musikken. Det overses, at der også i år er en lang række nye og uprøvede kræfter. Det overses, at musikprogrammet er udarbejdet med omtanke og inspiration fra mange sider og at det skal ses som et af en række af parametre for det, der evner år efter år at rykke ved ungdomsgenerationen og opefter, så de kommer til festival og ikke til havefest. Til samvær(d) med “d”. Til oplevelser og miljø, som ikke er skabt ved ukritisk at betale, hvad de største navnes sælgere mener de kan presse ud af dele af det ukritiske danske musikkøbermarked.

Kom nu ind i festivalen, kære Morten Bang Jørgensen. Skriv en artikel om de mange plusser. Den store bedrift, det er at arrangere en fuldt kørende festival, hvor du bare med dit pressekort kan komme og sætte dig kritisk til rette. Verden er ikke så enkel, som du skriver. Og når du savner “nye og store navne”, så mener jeg slet ikke du har fat i, hvad Roskilde er. Det er ikke Horsens. Roskilde er ikke spillestedet for en-dags-fester, men en samlet oplevelse. Her er “store navne” ikke afgørende. Her tæller den samlede oplevelse og den totale kvalitet. Efterlyser du, at Roskilde skal være med på det galimatias, der er et resultat af en-dags-arrangørerne, som har pumpet prislejet for musik i Danmark op til kunstig højde? Skal Roskilde være med til at fortsætte den uheldige udvikling? Nej, siger jeg. Roskilde skal som hidtil innovere og udbygge et unikt koncept. Roskilde er et velfungerende glædessamfund, hvor deltagerne på en uge kan opleve så mange forskellige ting i et miljø, der er fantastisk. Det tror jeg godt du ved, men husk det, når du deler karakterer ud.

Kritik er med til at udvikle, men kritik bør være bedre underbygget i en seriøs avis som Berlingske. Kritik bør ikke stå alene, men ledsages af konstruktive bud på, hvad der skal sættes i stedet for det kritiserede. Hvad er det, der savnes? Hvilke navne og hvorfor? Jeg opfordrer Berlingske til i de kommende dage at fortælle læserne, hvad det var for et musikprogram, der ville have fået fem stjerner hos Berlingske. Så skal jeg nok påtage mig at anmelde det.

Så der er noget at tænke over de kommende dage for Berlingskes redaktion, der jo heldigvis er ”med hele vejen på Roskilde Festival”.

Læs også: Derfor er jeg på Roskilde Festival – igen i år

http://tinyurl.com/62do4sk


http://tinyurl.com/3krxqnu

Roskilde på Berlingske:

http://www.b.dk/roskildefestival

Roskilde Festival
http://roskilde-festival.dk/

Orange Route
http://www.orangeroute.dk/

Med venlig hilsen
Advokat(H) Allan Ohms
Forum Advokater – mødested for løsninger
+45 4638 0321 – ao@forumadvokater.dk www.forumadvokater.dk

Læs desuden ”Om bloggen”, hvoraf fremgår, at mine blogindlæg naturligvis står for min egen regning.
Scroll til toppen